Ouderinitiatief Croostwijk (A.S. Talmaschool)

Thema: kansengelijkheid

Ingezonden door: A.S. Talmaschool en Ouderinitiatief Croostwijk

Beschrijf de oplossing
“Onze vraag was:
Hoe een school van de wijk te zijn, voor alle kinderen en ouders in al hun diversiteit, die ook een antwoord is op segregatie en die kansengelijkheid bevordert?

Met de nieuwbouw in onze wijk deed namelijk een nieuwe groep bewoners haar intrede. Hoger opgeleide tweeverdieners stroomden in tussen de oorspronkelijke bewoners die vaak lager opgeleid waren en financieel minder draagkrachtig.

De oplossingsrichting die we gekozen hebben:
De mogelijkheid creëren om kinderen uit de wijk samen naar dezelfde basisschool te laten gaan, vanuit een gezamenlijk initiatief van school & ouders. Onze stichting Kind en Onderwijs legde in eerste instantie contact met de nieuwe ouders in de wijk om te ontdekken wat zij precies zochten voor hun kind(eren).
De nieuwe ouders ontdekten dat de Talmaschool eigenlijk heel goed aansloot bij wat zij zochten en dat vormde de start van een bijzondere ontwikkeling. Ouderinitiatief Croostwijk was geboren! School en ouders stelden een convenant op, waarin de school aangaf wat zij te bieden heeft en ouders hun verbondenheid met de school markeerden. Ook werden samen doelen geformuleerd.”

Op welke manier wordt de leerling er beter van?
“Het ene kind heeft een betere startpositie dan het andere. Binnen ons onderwijs doen we daar veel aan. Maar ook ons ouderinitiatief kan bijdragen in dit opzicht. Een wijkschool maakt zichtbaar dat er grote sociale verschillen zijn en welke gevolgen dat heeft. De ouders uit die verschillende sociale lagen komen elkaar dagelijks tegen en raken zo meer bij elkaar betrokken.

Kinderen vormen daarin de verbindende schakel. Ze zijn soms bang voor andere kinderen die ze ‘een beetje vreemd’ vinden, maar door samen op één school te zitten ontdekken ze dat er eigenlijk niets vreemds aan is. Ze spelen thuis bij elkaar en zien daar ouders die niet lijken op die van hen. Spelenderwijs druppelt de grote bonte wereld het leven van kinderen binnen. Dat er meer dingen mogelijk zijn of kunnen, óók als kinderen bezig gaan met hun vervolgopleiding of over een beroep nadenken, wordt eveneens zichtbaar voor hen.”

Wie en wat heb jij nodig? Wat kan je zelf bieden?

  • “Alle ouders van je school; speel in op de verschillende behoeften die leven bij ouders; kijk breed en zet het samen met ouders op. Heb oog voor nieuwe en al langer aanwezige ouders.”
  • “Ontmoetingsplekken; ga ook naar minder voor de hand liggende plekken om ouders te ontmoeten, zoals een café of het koffiehuis. Vind een manier om bijvoorbeeld analfabete ouders te betrekken;”
  • “Contacten in de wijk; als er sprake is van wijkvernieuwing; zoek contact met relevante partijen;”
  • “Projectontwikkelaars; vraag de projectontwikkelaar bijvoorbeeld of hij/zij jouw school in de brochure over de wijk wil zetten.”

Wat kan je zelf bieden?

  • “Eigenheid; weet wie je wilt zijn als school, verloochen je eigenheid niet, en kijk hoe je iedereen zich welkom kunt laten voelen;”
  • “Doorzettingsvermogen: Weet dat een initiatief als dit energie en uithoudingsvermogen kost; je moet de relaties blijvend onderhouden, het is nooit klaar.”

Ken je een voorbeeld waar dit al in de praktijk is gebracht?

“Het voorbeeld zijn we zelf als Talmaschool en Ouderinitiatief Croostwijk. Vanuit de gedachte dat segregatie de samenleving versplintert. We hopen op onze manier een bijdrage te leveren aan het empathisch vermogen van kinderen en hun kennis van de wereld. Voor schooljaar 2022-2023 hebben we alweer 56 nieuwe aanmeldingen met een mooie mix van achtergronden en daar zijn we ontzettend blij mee. Meer informatie is te vinden op: https://croostwijk.nl/