Kritische succesfactoren voor participatie

Thema: kansengelijkheid

Ingezonden door: Visio Onderwijs & Bartiméus Onderwijs

Beschrijf de oplossing
Visio Onderwijs en Bartiméus Onderwijs verzorgen in Nederland het onderwijs en begeleiding aan leerlingen met een visuele beperking. Maar liefst 85% van alle slechtziende en blinde leerlingen volgt het onderwijs thuis nabij op een school in de buurt. Ondanks de mooie slagingspercentages en succesvolle studieresultaten, lukt het vele jongeren met een visuele beperking maar moeilijk om een betaalde baan te vinden. Om onze leerlingen in de ambulante begeleiding en de speciale scholen optimaal voor te bereiden op een toekomst in de maatschappij met volwaardige participatie hebben we de “kritische succesfactoren voor participatie” ontwikkeld. “Wat zijn belangrijke competenties voor het welslagen, wat moet jij en de ander weten over de visuele beperking en welke invloed heb je daarop?” Visio en Bartiméus hebben gezamenlijk vijf kritische succesfactoren ontwikkeld; op basis van jarenlange kennis, ervaring en expertise. Vervolgens zijn deze, in samenwerking met de CED-groep, vertaald in concrete leerlijnen en werken we momenteel aan een toetsinstrument. We zijn ervan overtuigd dat de KSF de kansenongelijkheid voor mensen met een beperking kan opheffen!

Op welke manier wordt de leerling er beter van?
Door een gestructureerd aanbod in het curriculum leert de leerling met een visuele beperking van jongs af aan zicht te krijgen op zijn of haar mogelijkheden, heeft vaardigheden om hiermee om te gaan, heeft inzicht in de eigen talenten en bouwt deze uit. De leerling kan communiceren over de visuele beperking en de talenten, kan de interactie tussen zichzelf en de omgeving beïnvloeden en heeft een netwerk in de gemeenschap van visueel en niet-visueel beperkten!

Wie en wat heb jij nodig? Wat kan je zelf bieden?
Het project “Kritische succesfactoren” is opgezet voor en door leerlingen met een visuele beperking, maar biedt, in aangepaste vorm, een perspectief voor alle leerlingen met afstand tot de arbeidsmarkt. De bundeling van kennis, gekoppeld aan (wetenschappelijk) onderzoek en de intentie vanuit de gezamenlijke instellingen voor leerlingen met een visuele beperking om echt het verschil te willen maken leidt tot mooie resultaten richting een inclusieve samenleving.

Ken je een voorbeeld waar dit al in de praktijk is gebracht?
Visio en Bartiméus implementeren momenteel het project op alle scholen en bij de leerlingen in het regulier onderwijs. In de eigen speciale scholen maken de leerlijnen deel uit van het curriculum en binnen de reguliere scholen wordt in samenspraak gezocht naar mogelijkheden om KSF te implementeren. Daarnaast wordt nu een eerste verkenning gedaan met een toetsinstrument wat in samenwerking met het CITO is ontwikkeld.

Voorafgaand aan het project KSF heeft Visio expeditie TOP gedaan, waarbij leerlingen werden gekoppeld aan slechtziende en blinde personen uit het bedrijfsleven. Via interviews en meeloopdagen leerden de leerlingen de eerste voorwaarden voor een succesvolle kans op werk ontdekken.