Diversiteit in teams

Thema: kansengelijkheid

Ingezonden door: Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS)

Beschrijf de oplossing
“Kansengelijkheid wordt vaak samen in een adem genoemd met inclusie. Van inclusie wordt gesproken wanneer er rekening wordt gehouden met de diversiteit van de leerlingen op een school. Het zodanig vormgeven en uitvoeren van onderwijs dat er sprake is van inclusie van alle leerlingen gebeurt door leraren en ondersteuners, aangestuurd door de schooldirecteur. Voor het schoolteam is daarmee inclusie en dus de diversiteit van het team minstens zo belangrijk. Want een divers samengesteld team kan beter rekening houden met de diverse samenstelling van de leerlingenpopulatie van een school. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.

De term diversiteit mag dan breed worden geïnterpreteerd. Het gaat dan naast zichtbare kenmerken als leeftijd, geslacht en etniciteit ook over seksuele voorkeur, al dan niet een zichtbare handicap en ziekte en karaktereigenschappen. Een schooldirecteur die actief en gestructureerd werkt aan het bevorderen van de diversiteit van het schoolteam draagt hiermee direct bij aan de kansengelijkheid van de leerlingen.”

Op welke manier wordt de leerling er beter van?
“Er zijn meerdere argumenten waarom werken aan een divers schoolteam belangrijk is voor leerlingen (uit: Diversiteit in het primair onderwijs. Verkenning van de diverse samenstelling van personeel, bestuur en toezicht in het po. Arbeidsmarktplatform PO, 2021):

  • Een divers samengesteld team houdt meer rekening met de diversiteit van de leerlingenpopulatie en heeft hierdoor en betere aansluiting bij de leerlingen (en ouders). Dit bevordert de kansengelijkheid van leerlingen.
  • Een divers schoolteam heeft meerdere rolmodellen waarin leerlingen zich kunnen herkennen. Aangetoond is dat dit een positief effect heeft op leerprestaties van leerlingen.
  • Een divers samengeteld schoolteam heeft meer oog voor de variërende talenten, kwaliteiten en interesses van leerlingen en kan deze daardoor beter bevorderen.”

Wie en wat heb jij nodig? Wat kan je zelf bieden?
“Een divers team ontstaat niet vanzelf. Sturing en gerichte acties zijn nodig om dit te realiseren. Dit vraagt om structurele aandacht voor diversiteit in het personeelsbeleid. Hiervoor werkt de schooldirecteur samen met HRM en met het schoolbestuur. Het begint met het bewustzijn over dit onderwerp en de invloed ervan op leerlingen. Hiervoor is goede en toegankelijke informatie over het onderwerp nodig uit andere, maar vooral ook uit de eigen sector. Concrete handvatten om aan de slag te gaan ontbreken op dit moment. Ook kennis en onderzoek over diversiteit in  het onderwijs ontbreekt veelal en is dus nodig.

De AVS bevordert diversiteit door regelmatig aandacht te geven aan dit onderwerp in diverse communicatie uitingen. Het verzamelen van goede voorbeelden en deze delen werkt inspirerend. Via leernetwerken van de AVS kunnen schooldirecteuren samenwerken aan diversiteitsbeleid en het uitvoeren ervan. Door schooldirecteuren hierin samen te laten optrekken kunnen ook uitdagingen worden gedeeld. Want het probleem van het lerarentekort maakt diversiteitsbeleid lastig.”

Ken je een voorbeeld waar dit al in de praktijk is gebracht?
“Tijdens het congres van de Inspectie van het Onderwijs in mei a.s. zal een schooldirecteur die actief werkt aan diversiteitsbeleid aanwezig zijn en beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden.”